FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

"Ze denken met je mee over je portomonnee"

Maarten van Rossum, Rotation Services

Ze worden steeds groter, de windturbines. Maarten van Rossum van Rotation Services vindt het dan ook ideaal dat BKV tegenwoordig over een 750-tons kraan beschikt. Bij het onderhoud aan windturbines kan dat zelfs een mobiele kraan uitsparen. Hij vertrouwt op de oplossingen van BKV.

Het beheer en onderhoud van windturbines, dat is de core business van Rotation Services. Het bedrijf heeft verschillende parken in beheer. Samen zijn ze goed voor vele mega-watts aan groene energie. “Windenergie is de energie van de toekomst”, stelt Van Rossum. “Het is in feite een spectaculair fenomeen, dat je zoveel energie uit de lucht haalt. Daar zijn wel zware installaties voor nodig. De grootste windturbine van Nederland hebben wij ook in beheer. Een 7,5 MW windturbine met een hoogte van 134 meter. Indrukwekkend. Dat is gewoon een energiefabriek op een paal”, zegt Van Rossum, met duidelijk zichtbare passie.

Rendement

Rotation Services beheert en onderhoudt complete windparken. Onder het beheer vallen uiteenlopende taken. Belangrijk zijn natuurlijk het voorkomen en oplossen van storingen. Maar ook tal van organisatorische zaken vragen de aandacht. Uiteindelijk draait alles om de optimalisatie van het rendement. “Een klein verschil in afstelling van de windturbine kan al tienduizenden euro's verschil in rendement veroorzaken”, zegt Van Rossum ter illustratie. “In feite zijn wij gedurende de hele lifecycle bij een windturbine betrokken, van het plaatsen tot en met het demonteren.”

Grote hoogten én gewichten
Tijdens die lifecycle vindt er regelmatig groot onderhoud plaats. Daarbij zijn één of meerdere mobiele kranen nodig. “Bijvoorbeeld als er lagers in de tandwielkast vervangen moeten worden. We moeten dan eerst onderdelen verwijderen, zoals de generatoren. Op een hoogte van 60 meter of meer moeten deze eruit getakeld worden. Het gaat om grote hoogten én grote gewichten. Onze mensen demonteren de onderdelen en BKV hijst ze naar beneden. Een kritisch moment is altijd het loskomen van de onderdelen. Hoeveel trekkracht moet je gebruiken en op welk moment om een gondel los te krijgen? De mensen van BKV en onze monteurs werken nauw samen. Als je het op afstand ziet, lijkt het appeltje-eitje”, glimlacht Van Rossum. “Maar het hijswerk rond een windturbine vereist enorm veel kennis en ervaring.”

Hijsplan essentieel

Vooraf maakt BKV een hijsplan. Onderdeel van het hijsplan is het z.g.n. VGM-plan. Het veiligheidsplan, dat de opdrachtgevers van Rotation Services verlangen. Bovendien wordt in het hijsplan uitgekristalliseerd hoe het project gaat verlopen, waar de kraan wordt opgesteld, etc. “Zo'n hijsplan is essentieel”, weet Van Rossum uit ervaring. “De uitvoering loopt zo gestroomlijnd als de voorbereiding goed is.”

Meedenken

Als het hijsplan voor elkaar is en de mobiele kranen van BKV staan in de startblokken, kan de wind nog een spelbreker zijn. Is er teveel wind, dan moet het project worden opgeschoven. “Daar is BKV heel flexibel in. Flexibel én klantvriendelijk. Ze denken met ons mee en houden daarbij ons belang voor ogen. Ze denken mee over je portemonnee! Zo proberen ze altijd met de meest efficiënte kraan te werken. Ze zouden ook kunnen denken: laten we er maar een zware kraan neerzetten… Maar ze werken zo efficiënt mogelijk, ook als dat ten koste gaat van hun omzet. Kijk, dat geeft vertrouwen!”