FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

"Een kraanbedrijf met improvisatievermogen"

Gertjan Peelen, HEBO Maritiem Service

Als er een schip of een duwbak is gezonken, moet deze zo snel mogelijk geborgen worden. De specialisten van HEBO Maritiemservice komen, kijken, en weten wat er moet gebeuren. “We moeten vaak improviseren”, zegt Gertjan Peelen. “Daarom werken we graag samen met BKV. Ze zijn flexibel, denken mee en hebben héél veel hijsmaterieel bij zich.”

Het werk van HEBO Maritiem Service is gevarieerd en grotendeels onvoorspelbaar. Het bedrijf verzorgt bergingen, bijzonder transport over water en olieruimingen. Voor grote gewichten deinzen de specialisten niet terug. “De ene keer transporteren we een bootje van een paar ton, de andere keer moeten we een jacht van 2500 ton verplaatsen. Bij veel jachtwerven worden we al in de engineeringfase betrokken, want je kunt op de werf wel een jacht bouwen van 100 meter, maar wie zegt dat je 'm nog uit het dok krijgt?”

Centimeter voor centimeter

Peelen laat de foto's zien van veelzeggende projecten. Immense jachten worden door HEBO Maritiem Service stukje bij beetje opgevijzeld en centimeter voor centimeter uit een hal gereden. Het kan allemaal maar net. Vervolgens moet het vaartuig in een andere hal naar binnen óf te water worden gelaten. “Voordat het jacht in de takels gaat, voeren wij een zwaartepuntweging uit. Met zulke gewichten moet je goed voorbereid zijn en weten wat je doet.”

Calamiteiten
Voor die voorbereiding is nauwelijks tijd als er zich een calamiteit voordoet. En dat gebeurt wekelijks. Vanuit de hoofdvestiging in Zwartsluis verricht HEBO Maritiem Service bergingen en olieruimingen. Daarnaast heeft het bedrijf een vestiging in Rotterdam. “Wij hebben diverse contracten met onder andere Rijkswaterstaat, havendiensten, raffinaderijen en tankopslagbedrijven. Als er wat gebeurt in deze regio, staan wij klaar om bij te springen. We hebben overal materieel standby liggen. Van tevoren weten we nooit precies wat we nodig hebben.”

Improvisatievermogen

Juist dat is de reden dat Peelen graag samenwerkt met BKV. HEBO Maritiem Service moet bij bergingen vaak improviseren. “Het komt vaak voor dat vanwege de aard van de calamiteiten er ter plaatse een passende oplossing bedacht en geëngineerd moet worden. Het uitvoeren van dit soort werkzaamheden is de jongens van BKV ook op het lijf geschreven. Ik kan ze 7 dagen in de week, 24 uur per dag bellen.

Ze staan altijd voor me klaar en ze hebben het improvisatievermogen dat wij nodig hebben. Als er een schip gezonken is, bel ik ze vaak al als ik zelf nog niet weet hoe we de berging gaan uitvoeren. Ik weet dat ze flexibel zijn en standaard rijk uitgerust met materieel. Waar we ook staan, bij nacht en ontij, we grijpen niet snel mis. Hijsequipment is een sterk punt van BKV”, zo beoordeelt Peelen enthousiast. Hij zet BKV in bij uiteenlopende klussen die passen bij de range van kranen die het kraanverhuurbedrijf heeft. “Die range is nog veel groter geworden met de nieuwe 750-tons kraan. Dat is een mooie aanwinst voor ons!”