Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

LTM 1750 en LTM 1500 in actie langs de A6 bij Almere

ALMERE (A6) – Deze week was BKV actief in Almere bij de A6. De A6 wordt in de toekomst verbreed worden en de 6 randliggers van de snelweg A6 moesten daarvoor eerst verwijderd worden. Dit project heeft BKV gedaan in opdracht van Vlasman Sloopwerken.

Voorbereiding
Vooraf heeft de werkvoorbereider van BKV de situatie ter plekke bekeken en alles uitgetekend in AutoCAD een tekenprogramma voor hijsplannen. Dit project was qua opstelplaatsen weer een behoorlijke uitdaging: soms komt het aan op centimeters. Maar ook deze keer klopte de theorie met de praktijk en konden we veilig hijsen op de projectlocatie.

Verbreding A6
De A6 wordt verbreed zodat er een betere doorstroming ontstaat voor het verkeer dat richting Amsterdam en Schiphol rijd. Deze verbreding is onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA): het grootste wegenprogramma van Rijkswaterstaat in de komende 10 jaar. Daardoor ontstaat een betere reistijd en doorstroming. Meer informatie over dit project is te vinden op: https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl/SchipholAmsterdamAlmere

Het project
Tijdens deze hijsklus moesten er 6 randliggers verwijderd en vervolgens geschredderd (verpulverd) worden, voordat de verbreding kan plaatsvinden. De buitenste randliggers zijn losgeprikt door Vlasman Sloopwerken. De binnenste randliggers zijn door de LTM 1750-9.1 en LTM 1500-8.2 BKV eruit gehesen. Daarvoor heeft BKV speciale hijskettingen gemaakt die door de gaten konden die in de randliggers geboord waren. De projectsite ligt strak aan het water (viaduct): dat betekent dat we gebruik moesten maken van een ponton. De liggers zijn overdwars op het ponton gehesen. Het ponton is vervolgens onder de brug doorgevaren. Ondertussen verkaste het BKV-team de 750-tonner naar de andere zijde en vervolgens heeft de LTM 1750-9.1 ze er alleen af gehesen (105 ton per balk).

Vrijdagochtend om 7 uur begonnen de BKV-machinisten met het opstellen van de kranen en ’s avonds om 11 uur was het hele project weer afgerond. Op zaterdagochtend, de volgende dag, is de LTM 1750 gedemobiliseerd en ging het BKV-team terug naar Barneveld.

Samenwerking
BKV kijkt terug op een geslaagd project en een goede samenwerking. De voorbereiding samen met de klant en andere organisaties ging goed. Opstelplaatsen van de kranen waren goed verzorgd en de communicatie verliep vlot: BKV houdt van korte lijnen. Ook benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Bel ons gerust voor vrijblijvend advies!