FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Kraanverhuurder BKV realiseert eerste torenkraan op accu

Kranen die op de hijslocatie ‘aan de stekker’ kunnen, zijn er genoeg. Maar BKV vroeg zich af waarom er geen kranen zijn die op eigen stroom kunnen draaien. Doortastend als de Barneveldse hijsspecialisten zijn, voorzagen ze een splinternieuwe torenkraan (Liebherr MK 73) van een accupakket. “Op een volle accu draaien we twee dagen volledig emissieloos”, zegt Albert Deij. “Hier gaan aannemers punten mee scoren bij hun opdrachtgever.”

De MK 73 staat er glimmend bij, in zijn geel/blauwe BKV-jasje. De splinternieuwe mobiele torenkraan is een noviteit uit de stal van de Barneveldse kraanverhuurders. “In het minimaliseren van schadelijke emissies hebben we allemaal onze verantwoordelijkheid”, vinden Daan en Albert Deij, die samen met de broers Dick en Henri aan het roer van het familiebedrijf staan. “Wij wachten daarom niet tot de kraanfabrikanten zelf eindelijk komen met elektrische modellen. Veel mobiele kranen kunnen wel op bouwstroom draaien, maar dan hebben ze minimaal 32 of 63 Ampère nodig. Als dat niet beschikbaar is, gaat de generator van de kraan aan, en wordt er diesel verstookt.”

Accupakket op de bovenwagen
Albert, verantwoordelijk voor de werkplaats van het kraanverhuurbedrijf, vatte de koe bij de horens. Hij besloot samen met zijn technische team een kersverse Liebherr MK 73 van een accupakket te voorzien. Een mobiele torenkraan die dichtbij de mast zo’n 6.000 kg baas kan, en bij een maximale vlucht van 38,5 meter circa 2.000 kg. “Deze kraan beschikt af-fabriek over elektrische aandrijving. Dat maakt het model heel geschikt voor elektrificatie. Bovendien is er ruimte op de bovenwagen, op de plaats waar bij eerdere modellen de generator zat. Deze wordt door Liebherr tegenwoordig in de onderwagen geplaatst. Op de vrijgekomen ruimte, achter de cabine op de bovenwagen, hebben we 16 accu’s geplaatst, inclusief een besturingspaneel.”

Zonder boren en lassen
Albert benadrukt dat er aan de kraan niets is verbouwd. De kasten met het accupakket en de besturing zijn aangebracht zonder te lassen of één extra gat te boren. “We wilden de kraan geheel origineel laten en niet constructief ingrijpen.” Het bewijst de zorgvuldigheid waarmee BKV te werk ging.

Constant of alleen bij pieken
Het resultaat mag er zijn. De BKV-torenkraan kan nu twee volle dagen werk verzetten op één volle accu. Binnen circa zeven uur is deze weer opgeladen. “De machinist heeft drie keuzes. Volledig op het accupakket draaien, een combinatie van accupakket en bouwstroom gebruiken, of alleen op de generator van de kraan draaien. Maakt hij ook gebruik van ‘de stekker’, dan kan zelf bepalen hoeveel Ampère hij maximaal wil onttrekken aan de bouwinstallatie. Stelt hij dit in op bijvoorbeeld 15 Ampère, dan wordt bij piekbelasting de resterende energie uit het accupakket gehaald.”

Groene innovatie
Daan en Albert zijn enthousiast over deze groene innovatie. “Aannemers staan voor de opgave om zo schoon mogelijk te bouwen, met een minimum aan schadelijke uitstoot. Dat doen we met deze kraan heel aantoonbaar. De Stage V onderwagen rijdt op de fossielvrije, hernieuwbare brandstof HVO. De kraan is daardoor vrijwel zonder CO2-uitstoot op pad, en met aanzienlijk minder schadelijke emissies. En op de bouw zelf draait de kraan voortaan geruis- én emissieloos.”

De elektrificatie is niet goedkoop – volgens de broers Deij circa vijf procent van de nieuwwaarde van de kraan. Maar ze hebben er alle vertrouwen in dat opdrachtgevers er de waarde van inzien. “Bouwen zonder het milieu te belasten is een opgave die niet eenvoudig is. Laten we er samen onze schouders onder zetten, en niet alleen praten en denken, maar dóen!”